Direktlänk till inlägg 2 september 2010

Föräldrar i klassen för att förhindra stök?

Av Mariha Hammarbäck - 2 september 2010 22:39

Tittar på svt 1 debatt. Björklund (fp), å en tant från socialdemokraterna e med (ledsen har inte full koll på alla namn...än)

Björklund har tydligen kommit med förslaget att låta föräldrar till stökiga barn/ungdomar få vara med på lektioner, för att ungarna ska sköta sig bättre.


Tänkte försöka ge min syn på saken. Vilket inte alltid e så lätt, jag har nyss börjar engagera mig i debatt, å politik. Så vart min åsikt ligger rent politiskt har jag eg ingen aning om.


Jag tror dock att det skolan e i störst behov av, e mindre klasser, å bättre material.

De e många som pratar om mindre klasser, men jag tycker det e minst lika viktigt med bra matreal. hela böcker, hela bänkar, å stolar. Hela möbler i gemensamma utrymmen osv. Man påverkas ju mycket negativt av missär, vilket faktisk råder i våra skolor. Personlig kontakt med lärare å andra vuxna i skolan ger mer respek, å tillit. Att läraren har tid med ALLA sina elever, å i viss mån även deras föräldrar, tycker jag själv e viktigt. Å jag e övertygad om att hade någon, någon endaste vuxen engagerat sig i mig personligen i skolan så skulle jag nog ha klarar högstadiet bra, å jag skulle nog ha gått gymnasiet oxå.

Om man i enskillda fall anser att en förälder i klassrumet ev skulle hjälpa, så tycker jag det e en fråga för varje enskillt fall. Inte en rikspolitisk fråga...ärligttalat


Men det jag personligen tror å tycker skulle hjälpa, finns det INGA resurser för. Som det ser ut nu så verkar det som att man försöker satsa på allt på en å samma gång! Å som jag redan påpekat så e jag inte särskillt insatt, MEN...

Skulle de inte kanske vara en god ide att bestämma EN sak att satsa på, å låta de andra bero lite hjälpligt, för att få växa å utvecklas i framtiden? Det låter hemsk, det tycker jag oxå. Men låt oss fantisera lite; Om vi satsar mycket mer resurser på tex skola å utbildning i några/många år, så kommer vi få välutbildade människor i sverige. Välutbildade människor vill ha jobb, vilket innebär mindre arbetslöshet...vilket drar in mer pengar...eller? Då kan vi satsa mer resurser på nästa sak. Mitt förslag vore vården, å äldreomsorgen! Å då blir det en mer attraktiv arbetsplats att jobba på, för de välutbildade människorna som vi just satsat på. Om man gjorde detta på rätt sätt skulle det innebära att vi tillslut skulle höjt standarden på allt...

Troligen e det inte så enkelt som jag får det att låta, men vore det inte underbart om det skulle funka så?


över å ut   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariha Hammarbäck - 27 juni 2011 12:49

Det var juminst sagt ett bra tag sedan jag skrev här,  och det händer en massa saker i mitt liv hela tiden fast det känns som att det inte gör det. Jag har ju länge stått i kö för en viktopiration, där man alltså förmindskar magsäcken. Men tror ...

Av Mariha Hammarbäck - 20 augusti 2010 20:40

Om man läser min blogg utan att känna mig så får man nog ingen smickrande bild av mig. Om man läsaer min blogg å känner mig, tror jag att man får en del aha-upplevelser.   Jag har i princip hela mitt liv haft depritionsproblem, å med dem har så s...

Av Mariha Hammarbäck - 18 augusti 2010 22:57

Jag har hela mitt vuxna liv haft en del viktproblem. I 20 års åldern skaffade jag mig bullemi. Ja jag skriver "skaffade" för det e vad jag anser att man gör när man blir missbrukare. Om man hård drar det så har man ju alltid ett val. Missbruk e en sj...

Av Mariha Hammarbäck - 17 augusti 2010 05:48

Jag läsen en hel del böcker, mest deckare, å lite spännande böcker. Men något som stör mig e alla dessa lyckliga slut.   Visst vill man oftast att skurken dör eller åker fast, å att hjälten eller hjältinnan vinner i slutet. MEN måste det vara så ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards